Radovan Hlavinka - GAUTE

Radovan Hlavinka - GAUTE

Lákala ho vždycky věda nebo matematika, ale nakonec skončil u realit. Spolu s kolegou nakonec Radovan Hlavinka vybudoval realitní společnost GAUTE. Jeho recept na úspěch je vlastně jednoduchý. "Pro mě je zásadní slušnost, držet dané slovo a dát přednost charakteru a čistému svědomí před materiálními výhodami. Abyste mohli dále stavět, musíte mít cíl, vizi, dobré lidi a vědomost, kdy máte dost. Je nutné vytěsnit sebestředný konzumní pohled, kdy u některých lidí hamižnost nezná mezí, a uvědomit si  svobodu v další rozhodování, že jste nezávislí a můžete myslet na dobré lidi, co jste v životě potkali a také na ty, kteří potřebují pomoc a tu také nabídnout, to je pak teprve úspěch," říká dnes generální ředitel a člen představenstva GAUTE, a.s.

Jak jste se k realitám dostal?
Pracuji v nich od roku 1993. Spíš mne lákala věda nebo matematika, také jsem pracoval ve výzkumném ústavu, chvíli učil, ale cítil jsem také povinnost postarat se o rodinu a nemovitosti mne vždy zajímaly a známý mi tehdy nabídl práci jako realitní makléř. A pak už to byla chuť něco budovat a dokázat.

Co se vám ta této práci líbí nebo naopak?
Bohužel se už tolik realitám nevěnuji, máme své vlastní výrobní i jiné aktivity a vedení realitní sekce jsem předal kolegovi, takže se budu vyjadřovat spíše v minulém čase. Líbilo se mi setkávání s lidmi, poznávání jejich životních osudů a možnost pomoci v oblasti bydlení či podnikání. Nelíbilo se mi, a to samozřejmě přetrvává, vnímání realitních kanceláří díky špatné legislativě a tudíž amatérské a bohužel někdy i kriminální praxi některých firem, což pak lidé bohužel často nerozlišují.

Heslem vaší společnosti je: "...umíme prodat všechno". Co nejbizarnějšího se vám povedlo prodat, nebo jakého překvapení v prodeji jste se dočkal?
Kdysi jsem prodával dům, který měl sloužit novému obyvateli jako výběh.  Novým obyvatelem se stal totiž krásný tygr, který zatím žil na zahradě sousedního domu.
Jinak všechno se skutečně prodat dá. Vše má ale svou cenu, bavíme-li se o materiální stránce, tedy prodeji movitých či nemovitých věcí a nikoli o nějakém jidášském políbení. Podmínkou ale je stanovení reálné ceny, dále jsme schopni pro konkrétní věc i navrhnout odpovídající způsob zpeněžení. Někdy je vhodnější např. internetová aukce než přímý prodej apod.

Společnost Gaute se nezaměřuje jen na realitní transakce, ale třeba právě na dražby nebo pronájmy. Je výhodou, nebo dokonce už nutností, nabízet co nejširší služby v oblasti nemovitostí?
Samozřejmě. Naší doménou byly vždy komplexní služby a v současné době např. naše prodeje formou internetových aukcí jsou velmi úspěšné a v podstatě mnohdy nahrazují klasické dobrovolné dražby, které úspěšně provádíme již 12 let.

Vaše společnost sídlí v Brně. Cílíte tedy hlavně na Jihomoravský kraj?
Vzhledem k tomu, že největší prodeje po dobu existence naší firmy v řádech i stovek milionů korun za jednotlivé nemovitosti či podniky jsme uskutečnili např. v Plzni, Praze, Mostě, Liberci, Ostravě apod. nemám pocit, že bychom se necítili na jiný region. Otázkou je smysluplnost obchodů. V jiném regionu nás ale zajímají spíše nemovitosti většího charakteru, nemovitosti z konkurzních podstat či práce pro bankovní ústavy. Klasické realitní prodeje, tedy běžné domy a byty provádíme zejména v regionu jižní Moravy, jelikož nemáme zájem expandovat, a v každém regionu je dost realitních kanceláří, tak proč si myslet, že my tam budeme úspěšnější. Měli jsme i několik nabídek na pobočky, ale klíčoví jsou lidé a dvě pokusné pobočky jsme zrušili díky špatnému výběru manažera. Tak proč si případně kazit jméno, když jsme schopni téměř vše prodat s pomocí partnerských kanceláři či internetu po celé ČR?

Jak se díváte na připravované změny zákona, které se týkají podnikání v realitách? Vítáte legislativní změny, co vám konkrétně v praxi vadí?
Bohužel živnost není stále po více jak 20 ti letech vázaná, u realitní praxe není povinná ani žádná pojistka jako je tomu u cestovních kanceláří a spousta lidí to dělá neseriózně a amatérsky, což pak vrhá špatný stín na všechny. Seriózní kancelář by měla nabídnout komplexní servis, základní rady a informace by měly být samozřejmě zdarma, platit jakoukoli odměnu až po úspěšném prodeji a v odměně by měly být veškeré náklady. Toto je pro většinu kanceláří samozřejmost, takže jsem nadšen a držím palce, aby tyto změny měly konečně oporu v zákoně.

Jaký máte názor na zavedení průkazu energetické náročnosti budov? Jak se vaší společnosti dotkne, jak se na novinku připravujete?
Pokud vím, měli jsme na to ve firmě již školení a postupně se makléři připravují na tuto nutnost. Pevně věřím, že to neskončí jen jako zase nějaká "zelená lobby" a byrokracie navíc.

Jitka Vrbová