Petr Vosmík, Českomoravská realitní a.s.

Petr Vosmík, Českomoravská realitní a.s.

Je nutný zásah státu, aby se u nás konečně zlepšila kvalita poskytovaných služeb ze strany realitních kanceláří. Samotný trh totiž realitní kanceláře k nutné změně nedonutí. Myslí si to Petr Vosmík, generální ředitel společnosti Českomoravská realitní a.s.

Jak dlouho pracujete v realitách, co Vás k této práci přivedlo, co jste dělal předtím?

Jsem původem stavař a v realitách pracuji od roku 1998, kdy jsem se vrátil z dlouhodobého pobytu v USA. Po skončení studijního programu na University of North Florida, jsem získal ještě stáž v obchodním oddělení Business Journalu v Chattanooga, Tennessee, kde jsem měl na starosti i realitní sekci. Americké zkušenosti z obchodu a realit mne pak přivedly k realitám i v Čechách.

Jaké byly začátky této práce?
Po letech v USA to byl trochu šok z nízké úrovně a nedostatečného fungování služeb v Čechách, mezi které činnost realitních kanceláří patří. Brzo jsem však naštěstí pochopil, že taková situace může být velkou příležitostí uspět v početné konkurenci a používáním amerického přístupu s ohledem na místní okolnosti, jsem příležitost snad úspěšně využil. Bylo to velmi zajímavé a rád na tu dobu vzpomínám.

Jaká je Vaše motivace v této práci, co Vás na ní baví?
Vždy mne bavila komunikace s lidmi a v realitách je k tomu obrovská příležitost s různými okolnostmi. I když se podobné situace opakují, pokaždé je to jiné a nelze pracovat strojově. Nyní v pozici ředitele je moje činnost zaměřena více na komunikaci s kolegy, předávání zkušeností a strategické plánování našeho působení na trhu. Je radost, když můžete nabyté zkušenosti předat smysluplně jiným a budovat firmu, která má svoje pevné postavení na trhu.

Jaký byl Váš největší „průšvih“ v realitní praxi?
Za největší průšvih považuji, když začnete spolupracovat s někým, komu věříte, spojíte s ním v dobré víře svoje jméno a následně se ukáže, že jste nerozumnou aktivitou mimo Váš okruh vlivu vtaženi do situace, která je proti Vašemu dlouhodobému přesvědčení.  Mně se to jednou stalo a bylo to velké ponaučení ve smyslu „důvěřuj, ale prověřuj“. Věřím nicméně tomu, že všechno zlé je pro něco dobré a současnost mi to jednoznačně potvrzuje i v mojí realitní praxi při budování značky tradice a solidnosti naší společnosti.

Vaše společnost se zaměřuje hlavně na obchody v Praze a Středočeském kraji. Jak byste charakterizoval aktuální situaci na tamním realitním trhu?
Praha a okolí jsou lídrem vývoje českého realitního trhu. Po otřesu následkem prasknutí realitní bubliny se situace pomalu stabilizuje. Ceny již neklesají tak dramaticky, a přestože inzertní nabídka stále cenově přesahuje o 10 - 20% hodnotu realizovaných obchodů, trh se rozhýbal. Prodávající se smířili s tím, že ceny roku 2008 jsou pryč a kupující již nečekají, že reality budou zadarmo. Trh „secondhandových“ nemovitostí funguje a pomalu se s vývojem srovnávají snižováním cen i developeři. Neutěšená situace stále trvá v oblasti kvality poskytovaných služeb ze strany realitních kanceláří. Osobně začínám být přesvědčen, že „mocná ruka trhu“ nebude stačit a bude potřeba zavést alespoň minimální pevné standardy ze strany státu. Orientace klientů mezi realitkami na trhu je podle mne velmi složitá a udržuje dlouhodobou nedůvěru veřejnosti k fungování realitního trhu.

Jak se Vaše společnost vyrovnává s tzv. ekonomickou krizí?
Ekonomická krize na nás dolehla stejně tvrdě jako na všechny podnikající v realitách. Museli jsme sáhnout k zásadním ekonomicko-organizačním opatřením, díky kterým se nám podařilo udržet naši činnost bez dopadu na kvalitu námi poskytovaných služeb. Pomohla nám naše dlouhodobá orientace na kvalitu oproti kvantitě. V posledním roce jsme již obchodně zaznamenali růst v řádu desítek procentních bodů a budoucnost vidíme optimisticky.

Máte nějaký recept jak obstát v konkurenci?
Konkurence se nebojte a na množství nehleďte! Zavedli jsme již v období krize prvky strategického řízení založené na důsledné analýze minulosti a předpokladu budoucího vývoje trhu. Podařilo se nám vyprofilovat naše postavení a směřování na trhu a v souladu se zvolenou strategií odlišení provádíme veškeré naše aktivity. Tím dosahujeme vysoké efektivity našich činností a daří se nám zároveň budovat v očích klientů značku tradice kvality a solidnosti. Nyní rozšiřujeme naše aktivity v regionech mimo Prahu, o klienty zatím nouzi nemáme a to je dobře.

Jitka Trnková

Jitka Vrbová